lördag 15 november 2008

Ny Väskmodell

Idag har jag varit så himla sugen på att sy (var ett tag sen)! Och då är det lika bra att slå på stort, så jag bestämde mig för att göra en ny väskmodell som jag inte gjort tidigare. Och efter lite kaffe och en hel del funderande hade jag gjort ett eget mönster. Och så satte jag saxen i tyget jag fick av Stora lilla J i förra hemlisomgången! Till foder valde jag ett grönt tyg som jag köpte en meterstor bit igår för bara 10kr. Måste säga själv att den blev himla snygg! Vet inte direkt om jag ska behålla den själv eller om det ska bli en julklapp. Tyget kommer inte räcka till en till sån här väska men det räcker ju i alla fall till något mindre. Och med ett så underbart tyg blir jag lite egoistisk och vill kanske behålla den själv. Jag får ta och fundera på det. I alla fall så kommer här beskrivningen på hur jag gjorde och den får ni såklart hemskt gärna använda er av om ni också blir sugna på att sy en likadan!
Förberedelser:
Börja med att göra ett pappersmönster, det går snabbare när det är så många likadana delar. Det blir så mycket mätande annars. En del till "påsen" som ska vara 35x45cm med avrundade hörn nedtill 7,5cm in och 7,5cm upp. Och en rektangel som ska vara 12x31cm (om den klipps till mot vikt kant) annars 12x62cm.
Klipp ut dessa delar i tyget. Två av "påsen" i yttertyget och två av "påsen" i fodertyget. Två av rektangeln (överkanten) i yttertyget och två i vliselin. Klipp också till två rektanglar till axelband, 7x55cm vardera.
(så här ser nederhörnen på mönstret ut)
Beskrivning:
1) Stryk fast vliselin på avigsidan av de två överkanterna (12x62cm).
2) Sicksacka alla kanter där det behövs. Axelbanden och "påsdelarna" i både yttertyget och fodret.
3) Sy rynktrådar i överkanten på alla fyra "påsdelarna" (stygnlängd 4) och rynka ihop så att överkanterna mäter 32cm vardera.
4) Nåla ihop yttertygspåsarna räta mot räta och sy ihop dem i botten och sidorna med 1cm sömsmån. Vänd den så att rätsidan hamnar utåt.
5) Upprepa steg 4 med fodret fast låt den vara kvar med avigan utåt och sy med lite mer än 1cm sömsmån.
6) Stoppa i fodret i ytterpåsen och nåla ihop dem i överkanten. Sy ihop de båda delarna med raksöm strax under rynktråden.
(såhär ser det ut när man gör steg 6)
7) Sy ihop kortsidorna på på de båda överkanterna (de med vliselin) räta mot räta med 1cm sömsmån. Pressa isär sömsmånen.
8) Vänd den ena med rätsidan utåt och ha kvar den andra med rätsidan inåt. Placera den ena inuti och den andra utanpå påsen och nåla ihop alla tre delarna. Sy med raksöm ihop dem med 1cm sömsmån.
(såhär ser det ut när man gör steg 8)

9) Sy nu eventuellt fast namnband på mitten av den ena överdelen.
10) Sy ihop längsidorna på axelbanden räta mot räta med 0,5cm sömsmån. Vänd dem och ta eventuellt hjälp av en sticka om det är svårt att vända arbetet.
11) Pressa axelbanden med sömmen mitt under.
12) Vik in 1cm i överkant på båda överdelarna mot avigan. Placera axelbanden mellan de båda nedvikta kanterna där du vill ha dem. Nåla och sy ihop från utsidan med 0,5cm sömsmån.
(såhär ser det ut när man gjort steg 12)
KLART!

Och såhär ser väskan ut inuti!

26 kommentarer:

rino sa...

fin:-)

Helena sa...

Jättefin väska, både modellen och tyget!

stora lilla j sa...

supersnygg väska blev det - och just den modellen har jag gått och fluktat åt på designtorget och tänkt att om jag bara var liiite smartare skulle man kunna ta ut ett liknande mönster - och så kommer du med en hel tutorial! Härligt, här ska kopieras... =)

Solveig Lövendahl sa...

Jättefin! Jag blev också lite sugen på att härma, tack för mönstret!

FrökenC sa...

Vilken fantastiskt snygg väska... jag vill sy en på en gång!!! Tack för att du delar med dig av mönstret!!!

Anonym sa...

Så snygg! Jag gillar modellen, och tyget är fint - jag skulle behållt den själv. Inser att det är dags för mig att göra en tygväska snart. Kommer absolut att ha din modell i åtanke när det blir av (förmodligen efter jul).

Strömming sa...

Jag skulle också behållit den här fina väskan själv!!! Tack för att du delade med dig av mönstret! Det här kanske blir den nya dagisväskan!!! :D

hea sa...

Jättesnygg väska! Både modell och mönster!
Mycket generöst av dig att dela med dig av mönstret! Tack!

Lotta Sultan sa...

snygg! här ska sys väskor. tack!

Evfa/Nystverket sa...

Ypperligt mönster, det blir jättebra en julklapp, om jag inte behåller den själv förstår...

Effie

Beas sa...

Tack för att du delar med dig av ditt mönster! Jag blev supersugen på att sy den. Den var så härligt udda i sin utformning!

Bobo/Rumba de kransen sa...

Jag har varit här och tittat några gånger, det måste innebära att jag också borde göra en. Tack för att du delar med dig och beskriver!

Fotograf Jenny Thörnberg sa...

Jättefin! och tack för tipsen jag älskar att sy väskor och ska gärna testa din versione eller en version av den. Älskar verligen tyget och din sida, är nog första gången jag trillade in här... undrar hur jag kunnat missa dig.... men vi börjar ju blir en hel del sybloggare, det var annat för några år sedan.

HegeT sa...

Så kjempefin veske...!!!...
Den tror jeg at jeg ville ha beholdt selv, og heller laget en ny...

Takk for at du deler med deg av oppskrifter og fremgangsmåte.

Ha en koselig førjulstid.
Klem
HegeT

Tant Grön sa...

Tack för tipset! Nu fick jag användning för en gammal gardin som jag hittade på loppis för en massa år sen. Perfekt att ha mina handarbeten i!

palindrom sa...

Kanoooon!!! Jag lånar mönstret en sväng tror jag =D

Ulrica sa...

Shit vad fin! jag har funderat på att sy en mjuk stick-korg.Detta verkar kunna funka :-)
kan hända jag sätter mig vid symaskinen en stund i morgon...kanske redan i kväll.

Unknown sa...

Å vilken fin väska! Å tyget är helt underbart, vet du var man kan få tag på det?

Karin Redman sa...

Den här väskan ska jag försöka sy.
Jag har länge vart på jakt efter ett mönster som jag gillar och nu har jag hittat det! TACK!

Kommer nog att följa din blogg i fortsättningen också. Ha en bra dag.

Anonym sa...

Nu ska jag testa! Håll tummarna

Josefine sa...

Underbar väska. Tack också för att du delade med dig av mönstret, precis vad jag letade efter :) Ska testa med en gammal gardin som behöver få ett nytt användingsområde.

Anna / och form sa...

Åh vilken snygg väskmodell! Och tack för mönster och beskrivning!

Anonym sa...

Verkligen en supersnygg väska.
Men ska man lägga till sömsmån när man klipper ut tyget?
Någon som vet?

Anonym sa...

Super fin väska och kanon beskrivning. Jag har precis testat och gjort en. Tack snälla du.

Anonym sa...

Tyckte om din väska så mycket att jag var tvungen att prova mönstret. Var snart ett år sedan jag gjorde en väska av ditt mönster och blev supernöjd. Tycker jag får plats med nästan allt i väskan. Tack för att du delat med dig.

Anonym sa...

Helt underbar väska! Just sytt en sådan i rosa med röd/grön/vita blommor och ljusrosa foder. Blev supernöjd!! Tack för att du delar med dig!